Někteří milovníci rychlých motorek si nenechají ujít každoroční závod v Pardubicích. Jedná se o plochodrážní motorky a název závodu znají určitě i ti, kterým normálně motorky nic neříkají. Pardubická ZLATÁ PŘILBA. Poprvé se tento závod jel už roku 1929 a na závody se přišly podívat snad celé Pardubice. Prvním vítězem byl Zdeněk Pohl. Tehdy jel na motocyklu Indian. Později se zúčastnil i slavného Rallye Monte Carlo. Tam jel v automobilu Škoda Popular.
§ Závody na ploché dráze se k nám dostaly ze Spojených států amerických, kde se podobné závody začaly jezdit už začátkem dvacátých let dvacátého století.
V začátcích slavného závodu se na trať vydávaly docela obyčejné silniční motorky. Dnes se jedná o speciálně upravené stroje.
– Jednou z úprav je i zadní pneumatika s výrazným terénním vzorkem.
– Tento vzorek je důležitý při náklonu do zatáčky, kdy musí gumové špunty na dráze dokonale sedět a neklouzat.
Celá jízda je totiž o obratnosti a rychlosti.Rovina se projíždí na plný plyn a v zatáčkách jde závodník do co nejostřejšího náklonu. Jedna pneumatika stojí kolem dvanácti set korun a většinou je po jednom závodě k nepoužití.
Motorka, která nemá brzdu
Plochodrážní motorka má pouze dvě rychlosti a za palivo jí slouží metylalkohol. Oproti běžné silniční motorce se liší v jedné základní věci – plochodrážní motorka nemá brzdy. Pro laika to zní skoro hrozivě. Ale u této motorky stačí jen ubrat plyn a motor brzdí sám snížením obrátek. I samotné závody o Zlatou přilbu se od svých začátků velice změnily.
§ Na jejich začátku se jezdilo po travnaté dráze.
§ Dnes mají závodníci pod koly škváru.
Změny nastaly i v počtu závodníků. Až do roku 1964 se mohl hlásit libovolný počet závodníků. Dnes je jejich počet omezen na dvaatřicet. Vítěz získává jako trofej pozlacenou přilbu. Nejvíce si jich od nás odvezl dánský závodník Ole Olsen, který už jich má doma ve vitrínce sedm.